Norway's Best Group kjøper Narvikfjellet alpinanlegg og Dyreparken Polar Park i Bardu.
– Dette er en milepæl for vår nasjonale ambisjon. Våre eiere har sagt at vi skal være en konsolidator i norsk reiseliv, og nå går vi fra ord til handling, sier Per Brochmann, administrerende direktør i Norway’s Best Group (NBG).
Frem til nå har Norway’s Best Groups hovedaktivitet vært i Flåm og i Myrkdalen ved Voss. Konsernet har en årlig omsetning på vel 850 millioner kroner i år og eier blant annet Myrkdalen Fjellandsby, fjordcruiseselskapet The Fjords, 50 prosent av aksjene i Flåmsbana og fire hoteller i Flåm/Aurland.
Norway’s Best eies i hovedsak av statseide Siva, Aurland kommune og eiendomsutvikleren Schage Eiendom.
Nå har selskapet tatt turen nordover.
Fyrtårnprodukter
– Vi får nå to nye fyrtårnprodukter, både verdens nordligste dyrepark og Narvikfjellet med ny gondol. Og vi vil få virkelig god drahjelp av VM i alpint i Narvik i 2029, sier Per Brochmann.
Norway's Best kjøper dyreparken Polar Park i Bardu og Narvikfjellet AS, driftsselskapet for alpinanlegget.
Mens dyreparken har levert sorte tall, med 19 millioner kroner i inntekter og seks millioner i pluss før skatt i fjor, har driftsselskapet for alpinanlegget slitt tungt i en årrekke. I fjor havnet omsetningen på 45 millioner kroner. Resultat før skatt ble minus 32 millioner kroner.
Ikke på kartet
Selger av driftsselskapet Narvikfjellet er sparebankstiftelsen Forte Narvik samt Narvik kommune. Forte fortsetter som største eier av selve alpinanlegget. Det er planlagt investeringer på over 700 millioner kroner i anlegget frem mot VM i 2029.
Det er konfidensielt hva Norway’s Best Group betaler for de to selskapene.
– Men det er vel riktig å si at Narvik aldri har klart å sette destinasjonen på det internasjonale reiselivskartet?
– Ja, det er nok riktig. Narvik har manglet en stor og tung aktør med muskler innen salg og markedsføring til å sette destinasjonen på kartet. Det får Narvik nå. Vi har selgere og operatører i hele verden. Dessuten skjer det mye spennende i Narvik nå, med alt fra forlengelsen av gondolen ned til sentrum og kraftig økning i antall cruiseanløp, sier Brochmann.
– Jeg er sikker på at vi skal klare å få det internasjonale markedet til å få øynene opp for Narvik nå som kapasiteten i Tromsø begynner å bli ganske sprengt.
– Der din konkurrent Norwegian Travel blant annet har hatt stor økonomisk suksess med Fjellheisen?
– Ja. Det er klart at vi fighter om de samme gjestene, så Narvikfjellet blir definitivt en konkurrent til Fjellheisen i Tromsø. Men jeg sier gjerne, litt spøkefullt, at Narvik skal bli Tromsø 2.0.
Kilde: DN 17.12.2025 Harald Berglihn (journalist)
