Myrkdalen er Vestlandets største skidestinasjon!
Sesongen 2015/2016 viste en sammenlagt økning i heiskortomsetning for alpinbransjen i Norge hele på 5% mot forrige sesong. Bransjen samlet passerte igjen milliarden i heiskortsalg og endte opp med en totalomsetning på hele 1.091 milliarder kroner. (Ex moms, ex Key Card)
Vedlegg: Liste med tall over de 15 største alpinanleggenes heiskortomsetning i Norge.
- Det er naturligvis veldig hyggelig å konstatere at heiskortsalget og besøket til bransjen har fortsatt å øke, etter i fjor som også var en svært god sesong sier Generalsekretær for Alpinanleggenes Landsforening i Norge, Camilla Sylling Clausen. Foreningen har 210 medlemmer. Sylling Clausen leder også aksjeselskapet ”Norske Fjell AS” som koordinerer felles markedsførings- og rekrutteringstiltak i alpinbransjen.
- Det er som kjent flere faktorer som skal klaffe i vår bransje, men i år har både snøsikkerheten og valutaen spilt en viktig rolle for økningen. Moderne snø-produksjon hjelper til å legge et godt grunnlag for gode forhold i de aller fleste anlegg gjennom hele sesongen, og geografien gjør at vi her i nord nå er bedre rustet enn i mellomeuropa når det kommer til snøsikkerhet.
- Vi ser økning i trafikk fra flere av utenlandsmarkedene deriblant Sverige, Danmark, Tyskland og England. Det har blitt billigere å feriere i Norge, og for de store destinasjonene som Alpinco (Hafjell og Kvitfjell), SkiStar (Hemsedal og Trysil), og flere av de 15 største alpinanleggene, har dette gjort gode utslag på omsetningen, sier Camilla. -I tillegg vil jeg nevne at anleggene hele tiden jobber med å forbedre sitt produkt, og det merker gjestene våre i positiv forstand.
- Gjennom at vi i høst klarte å samle hele 120 alpinanlegg i vår nye digitale vær- og føremeldingstjeneste ”fnugg” (fnugg.no og app), samt at vi aktivt jobber med sosiale medier, spredning og inspirasjon, har vi også fått vist frem mangfoldet av alpinanlegg til våre Norske gjester. Vi ser at det å være tilstede digitalt, på mobiltelefoner og i sosiale medier, også bidrar til å sette fokus på alpint som aktivitet. Tjenesten ”fnugg” har fått et godt fotfeste blant publikum og i mediene, forteller Sylling Clausen.
- Vår største konkurrent på hjemmemarkedet er andre aktiviteter som for eksempel treningsstudio. Å inspirere folk til å komme seg opp av sofaen og ut i bakken, og til å se på alpint også som en god form for trening, er et viktig arbeide for oss. Vi kommer til å ha økt fokus på dette og nye rekrutteringstiltak til vinteren. Vi fortsetter også videreutviklingen av tjenesten fnugg, og gleder oss til å presentere nyheter til sesongstart til høsten, sier Sylling Clausen.
- Så er vi også så heldige at vi også har verdens beste alpinlandslag, med sunne, inspirerende og sympatiske forbilder som er med på å sette fokus på alpinsporten gjennom media. Det lokker også folk flest ut i bakkene, enten de har som mål å bli verdensmestere, få beveget seg eller å ha det moro. -Vi ser frem i mot en ny sesong og ønsker alle velkommen ut, avslutter Camilla Sylling Clausen.
Bakgrunn Alpinanleggenes Landsforening er bransjeforeningen for alpinnæringen i Norge, og for det enkelte alpinanlegg. Viktige temaer for ALF er sikkerhet innenfor alt som har med ski og alpin skikjøring å gjøre enten det gjelder alpint, snowboard eller telemark, samt sikker transport med skitrekk, skiheiser og stolheiser. Foreningens formål er å ivareta medlemmenes interesser innad og utad og å fremme et godt samarbeide medlemmene i mellom, hjelpe det enkelte medlem med råd og veiledning. Foreningen jobber aktivt i samarbeide med lovgivende organer som er Statens Jernbane Tilsyn, Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap, NVE og Arbeidstilsynet for å sikre best mulig tilrettelegging for medlemmene. ALF organiserer over 95% av den samlede alpinomsetningen.
Norske Fjell AS er et aksjeselskap med aksjonærer fra de 23 største vintersportssteder med en alpin profil. Med bakgrunn i at det er alpinanleggene som er den største bidragsyteren i markedsføringen av destinasjonene i utenlandsmarkedene, ble det i 1995 tatt et initiativ til opprettelsen av Norske Fjell AS. De største bidragsyterne ønsket i større grad å kunne være med på å påvirke bruken av markedsbidragene. Selskapets formål var i utgangspunktet å markedsføre vinterdestinasjonene på det internasjonale marked i samarbeide med det øvrige reiselivsapparatet eller andre samarbeidspartnere. Senere har styret besluttet at Norske Fjell også skal drive koordinerende markedsføring i det norske markedet.